onsdag 22. januar 2014

Kjøkkenkjemi

Etter at Mattilsynet gikk ut med en advarsel mot å bruke deodoranter med aluminium, har jeg testet litt forskjellige alternativer. Jeg har prøvd krystalldeo tidligere, uten at jeg likte den i det hele tatt, og nå har jeg testet krystall-roll-on. Sistnevnte funket helt greit, men inneholder "potassium alum", som visstnok ikke er helt stuerent, det heller. Tidligere har jeg også forsøkt å lage deodorantpulver av natron og maisstivelse/maizena, men pulverformen funket ikke sånn kjempebra for min del, jeg er litt for klumsete i ørska på morgenen. Så i kveld ble det mekket kremdeodorant på kjøkkenbenken - bestående av kokosolje, natron og arrowroot (har det noe navn på norsk, mon tro?). Jeg smeltet oljen, som var beinhard der den sto i kjøkkenskuffen, og rørte inn pulveret og noen dråper sitrongressolje for luktens skyld.

Mens jeg først var i gang, laget jeg like gjerne en "cleansing balm". Huden min har forelsket seg i denslags produkter de siste årene, siden den normalt sett blir knusktørr om vinteren. Jeg har kjøpt fra ulike merker - favoritten har nok vært Spiezia sin, men den har blitt vanskelig å få fatt på etter at lovelula sluttet å føre merket, REN sin er også god, men begge er dyre. Så for noen uker siden handlet jeg inn sheasmør og bivoks fra iherb med tanke på å lage min egen. (De øvrige ingrediensene jeg trengte hadde jeg allerede i kjøkkenskapene.) Nå er tuben med balm på badet nesten tom, så det var bare å hoppe i det. Jeg gikk utfra et knippe oppskrifter jeg fant rundt på nettet, og endte på følgende:

25 g kokosolje
25 g sheasmør
25 g kakaosmør
25 g bivoks
2 ss aprikoskjerneolje
16 dråper eterisk olje (jeg brukte bergamot, salvie, grapefrukt og appelsin)

Jeg smeltet dette sammen i et lite glass i en kjele med vann - altså i et slags vannbad, men rett i glasset jeg har tenkt å oppbevare det i, som var for lite til at jeg fikk laget "ordentlig" vannbad der glasset ikke berører vannet. Det tok litt tid å smelte alt, ettersom bivoksen har nokså høy smeltetemperatur, men det ble bra til slutt.

Nå står både deodorant og balm i vinduskarmen på kjøkkenet, som er relativt kjølig med -10 på andre siden av glasset. Spent på om balmen stivner nok til at jeg kan teste den i kveld! Uansett kommer jeg nok med en liten oppdatering på hvordan dette funker om en liten stund. Spent på om jeg blir like fornøyd med det hjemmelagde som jeg har vært med kjøpte cleansing balms, og på om kremdeodoranten fungerer for meg!

Oppdatering 25.01.: Deodoranten har funket over all forventning så langt, inkludert på en yogaøkt. Ingen lukt, lite svetting. Og den lukter så godt! Nesten så jeg har lyst til å gå rundt å lukte på armhulene mine, høhø.

Balmen kunne nok hatt litt mer flytende olje i seg, for den er nokså hard. Men den lukter godt og funker bra. Skal prøve meg frem litt mer ved neste korsvei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar