søndag 17. juni 2012

Nokså sunne brunchpannekaker

Storesøster er på svømming på søndagsmorgenene, og i dag hadde vi avtalt at når hun kom hjem igjen skulle vi lage pannekaker til brunch. Men siden jeg spiser melkefritt om dagen for å unngå magevondt hos lillesøster, og jeg i tillegg har ambisjoner om å få i oss alle relativt sunn mat, ble det pannekaker av den litt sunnere varianten. De ble gode! Storesøster spiste to stykker, og det er slett ikke galt når pappa'n ble mett av tre!

Brunchpannekaker

2 egg
3,5 dl havremelk
1 ss macadamianøttolje
250 g bokhvetemel
100 g speltmel
4 toppede spiseskjeer kokosmel
2 "scoops" stevia (vi har denne)
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver

Bland sammen det våte, ha i det tørre og rør godt sammen. La det svelle litt før du steker - her fikk det stå i en 10 minutters tid. Stek i litt olje i middels varm panne. Her ga denne oppskriften 12 pannekaker av den amerikanske sorten - altså små og tykke.

Vi spiste dem med rørte bringebær blandet med noen hakkede gojibær. Godt!

5 kommentarer:

  1. Spennende :)

    Du, har du mottatt vasen du vant på gavedrysset mitt?
    Hilsen C.

    SvarSlett
  2. Ja, den kom i slutten av forrige uke! Fraktselskapet hadde rotet litt, så det tok noe tid... Men ordnet seg til slutt. :) Den er så fin! Men har ikke kommet så langt som å få tatt bilder av den eller denslags. ;)

    Tusen takk! :)

    SvarSlett
  3. Hvilket kokosmel bruker du? Er det slik at alle kokosmel gir en veldig utpreget kokossmak? Jeg bruker den fra Bob's red mill og jeg syns den er nesten for "kokosete".

    SvarSlett
  4. Jeg har også Bob's... Jeg synes det kommer veldig an på mengden kokosmel man bruker, i denne oppskriften smakte jeg det ikke i det hele tatt... Men jeg er også veldig glad i kokos, så mulig jeg ikke legger så merke til det?

    SvarSlett
  5. Bare hyggelig, artig at det var du som ble trukket ut. Håper bare du får glede av den.
    Klem C.

    SvarSlett