tirsdag 22. desember 2009

Havrekjeks

Dette er min variant av de nydelige havrekjeksene jeg har kjøpt på Tim Wendelboe. Sprø i kanten og myke i midten, og med masse av alt som er godt og usunt.

250 g smør
100 g mørkt "muscovado sugar"
100 g sukker
1 liten teskje salt
250 g havregryn (jeg brukte lettkokte økologiske fra Axa)
100 g hvete- eller speltmel (jeg brukte 50/50 siden jeg nesten var tom for begge)
1 liten teskje bakepulver

Rør (romtemperert) smør og sukker hvitt. Bland inn salt, havre, mel og bakepulver og bland til konsistensen er jevn. Trilles ut til kuler som presses flate, jeg fikk ca 20 kjeks som var, tja, 7 cm i diameter før steking? Varm ovnen til 200 grader, og skru ned til 175 grader i det brettet settes inn. Stekes i 12-15 minutter.

Kunne nok kuttet litt på sukkeret, men da er jeg usikker på om de blir sprø-seige. Og det må de jo være!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar