onsdag 2. desember 2009

Instant hot chocolate

I dag har jeg blandet et glass med kakaomiks. Kjempepraktisk å kunne slenge noen teskjeer pulver i en kopp og helle over vann fra vannkokeren når man har lyst på kakao, og det helt uten skumle tilsetningsstoffer! Idéen fikk jeg fra et forum jeg vanker på, og så har jeg tilpasset oppskriften litt etter vår smak.

KAKAOMIKS
2,5 dl helmelkspulver
2 dl sukker
1-1,5 dl kakaopulver, avhengig av styrke og preferanse
0,5 ts salt
Tørket vanilje, chilipulver, peppermyntesjokoladebiter, marshmallows eller andre morsomme smakstilsetninger etter smak og tilgjengelighet

Bland ingrediensene godt sammen og ha i et lufttett glass. Til et ganske stort krus med kakao bruker jeg 5-6 ts pulverblanding og fyller opp med kokende vann. Nam!

Helmelkpulver kjøpte jeg på Rema 1000. Det står sammen med Vikingmelk i bakehylla og heter Viking helmelkspulver. Jeg synes det er litt synd at merkenavnet eies av Nestlé, men det er det eneste jeg har funnet.

1 kommentar:

  1. Hei. Jeg ser etter lettoppløselig chilipulver. Er det slik du bruker? mvh Lasse A: gullklubben@gmail.com

    SvarSlett