tirsdag 27. april 2010

Müsli bars

Bikinisesongen nærmer seg faretruende fort, og jeg har gått inn for å kutte i sjokoladekonsumet. Men jeg MÅ ha noe søtt etter middag, og har derfor laget müsli bars (for å si det på godt norsk) som er søte, gode og ihvertfall litt sunnere enn sjokolade. De faller i smak som mellommåltid for lillejenta, også.

MÜSLI BARS

ca 20 stk

125 g smør/margarin
50 gram mykt, brunt sukker (muscovado sugar)
3 ss honning (eller sirup)

Smeltes sammen over veldig lav varme. Blandingen skal ikke koke! Visp den sammen når alt har smeltet, så får du en glatt karamellmasse.

200 g havregryn
100 g nøtter (det du liker og/eller har i skapet)
150 g tørket frukt eller bær
50-100 g solsikkefrø
2-3 ss hver av linfrø, sesamfrø og gresskarkjerner

Det tørre blandes sammen før karamellblandingen røres inn. Fordel massen utover i et jevnt lag i en liten langpanne kledd med bakepapir. Jeg varmer opp ovnen til 150 grader før jeg setter inn, og skrur ned til 125 straks formen er inni. Stekes i ca 20 min til overflaten er lett gylden. Skjær i biter mens det er varmt, men la det avkjøles i formen. Oppbevares i tett (metall-) boks.

Bilde kommer!

1 kommentar:

  1. Ah, snadder! De skal jeg prøve å lage også:)

    SvarSlett