torsdag 25. mars 2010

Enda flere sommerdrømmer

For første gang i mitt voksne liv ser jeg frem til en sommer med min egen veranda og hageflekk! Jeg gleder meg som en unge, og den mentale planleggingen er allerede godt i gang. I dag har jeg vært på Plantasjen og handlet en verandakasse som skal henge utenfor kjøkkenvinduet, og som skal fylles med masse friske urter og salat. Tenk så deilig å kunne åpne vinduet, stikke hånden ut og plukke det man trenger til dagens middag! Foreløpig har jeg kjøpt inn til å så det vi bruker mest av - flatbladet persille, koriander, timian, ruccola og brønnkarse. Så får vi se hva jeg får plass til på 80 cm. I tillegg kjøpte jeg frø til å dyrke cherrytomater, grønnkål og sukkererter i potter på verandaen.

Hva slags blomster er greie å ha på en ganske solfylt veranda, mon tro? Vi har (direkte) sol fra ca kl 10 til kl 18, så det kan nok bli ganske varmt for plantene. Jeg har veldig lyst på lilla klematis, et lite oliventre, lavendel og noe hvitt. Klematisen må selvsagt ha noe å klatre i, det må også tomatene og sukkerertene, så på den ene veggen må vi ha et espalier. Ellers blir det nok noen krukker å henge på den andre veggen, og ellers krukker i ulike størrelser og fasonger på gulvet, benken og bordet. Det skal bli så fint!

På hageflekken foran huset, som bare måler noen få kvadratmeter, har vi avtalt med naboen å fjerne to tujaer som splitter den lille gressflekken i to. De begynner å bli så store at de tar sola fra kjøkkenet til naboen, og vi synes ærlig talt ikke de er særlig pene. Planen er å lage bed langs utbygget ved entréen, der vil jeg veldig gjerne har roser. Jeg har lyst til å beholde litt gress, men vi har også snakket med naboen om å legge ut noen heller på midten der vi kan ha et lite kafébord og et par stoler. Vi får se hvordan det blir. :)

2 kommentarer:

  1. Så koselig med grønne planer for våren! Håper vi klarer å ha noe grønt på balkongen vår i år, i fjor var det rimelig trist!

    Håper dere får en fin påskeferie!

    Stor klem!

    SvarSlett
  2. Fine planer for hagen. Har det også i tankene, men det må være noe trær/busker som tåler litt, og kan ta litt innsikt... Får se hva det blir til.

    Fortsatt god påske!

    Klem C.

    SvarSlett