torsdag 23. mai 2013

Ny favoritthobbybok + farger til babyer


Denne boka
 kom i posten her for et par-tre uker siden. Jeg så den først oversatt til norsk i et bokklubb-blad, men syntes den var litt dyr. Dessuten er jeg vant med å jobbe utfra engelsk med alt som har med hobby og håndarbeide å gjøre, siden jeg vokste opp i et hjem der vi kom hjem fra London-ferier med kofferten full av ymse hobbybøker, symønstre og stoffer. Så fikk jeg den brilliante idéen å sjekke Amazon (rocket science!), og der var den jo, til en langt rimeligere penge enn i nevnte bokklubb. Og den er riktig fin, denne boka! Alt fra kjappe hverdagsprosjekter til litt mer tidkrevende ting, og jeg tror 4-åringen ropte "den vil jeg lage!" på annenhver side boka gjennom. Det var med andre ord mye som falt i smak. Første prosjekt ut var (såklart) tegning av et prinsesseslott: 


Jeg tegnet omrisset med sølvpenn etter instruksjoner fra fargeleggeren, og hun satt dypt konsentrert med tusjene sine etterpå. Ble det ikke fint? 

Og siden jeg nå skriver om tegning, må jeg i samme slengen slå et slag for gode farger til babyer. 


Favoritten her i huset er og blir Stockmars fargeblokker, som er helt giftfrie, intuitive å bruke for en liten  hånd, samt at de slipper fargen lett. Jeg vokste opp med Stockmar selv, så jeg kan absolutt gå god for kvaliteten. Drøye er de også! Disse kjøpte jeg da storesøster var liten, og hun brukte dem en del - men det synes knapt. Jeg fant dem på Helios her i Oslo, og jeg vil tro man fortsatt kan finne dem der. Ellers har de størsteparten av Stockmar-sortimentet her, så vidt jeg kan se. 

Men lillesøster ser jo også at storesøster tegner med blyanter, og hun prøver hardt å få tak i dem. Derfor har jeg også gått til anskaffelse av noen babyblyanter til henne, Giotto be-bè, kjøpt på Ark. Jeg plukket dem med meg da de hadde halv pris på tegnesaker for litt siden, og betalte en femtilapp for esken. De er absolutt allrighte, men tåler ikke lillesøsters hamring (ser dere prikkene på tegningen hennes?) like godt som Stockmar-blokkene - da brekker spissen fort. Hun sliter også litt med å finne ut av vinkelen, og holder dem ofte for flatt til at hun får farge på arket. Men helt ok med tanke på prisen, synes jeg. Og en gigantisk blyantspisser følger med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar