lørdag 1. juni 2013

Tilbehør til grillmat

Potetsalat er godt, det. Men litt tungt. Og vi er litt lei av det. Saltkokte poteter like så. Så i dag smalt jeg til med en frisk og god quinoasalat til kyllingfiletene vi grillet til middag.


KJAPP QUINOASALAT
til sånn ca 2 sultne voksne og et barn

1 cup (2,5 dl) tørr quinoa
1 granateple
Fetaost
Frisk mynte
Vårløk
Litt olivenolje

Kok quinoaen. Jeg skyller den godt først for å få vekk såpestoffet, ellers smaker det ikke så godt. Jeg bruker dobbel mengde vann, dvs 2 cups til 1 cup quinoa, og bruker ikke salt i vannet. Avkjøl litt etter koking.

Rens granateplet (kjedelig, men verdt innsatsen), skjær opp vårløk, hakk mynte og kutt fetaosten i terninger. Jeg brukte Olymp økologisk feta i dag, som jeg vil anslå at er på ca 200 g - emballasjen har alt funnet veien ut i søppeldunken, så jeg får ikke sjekket. Uansett, den er av geite- og sauemelk, og tåles fint av mannen i huset, som reagerer på kumelk i større mengder. God er den også! (Vel, det er ikke 4-åringen enig i. Hun smakte, men det var nok ikke det beste hun har vært borti. "Det der er ikke ost!?" var kommentaren...)

Sleng alt i en bolle, bland sammen og server. Bon appetit!

Det begynner å bli sommer på verandaen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar