fredag 21. juni 2013

Hobbysentralen

Jeg har mye hobbystæsj. For tiden går det mest i søm og strikk, men opp gjennom årene har jeg vært innom alt fra tegning til smykkelaging. Med andre ord er kontoret/arbeidsrommet her i huset velfylt. Etter at vi fikk barn, har lageret av hobbystæsj i grunnen bare vokst. For fingermaling, plastelina og tegning med gode, gammeldagse fargestifter, det har jeg ikke drevet så mye med siden jeg var barn selv. Og ettersom eldstejenta, og etterhvert forhåpentligvis også lillesøster, er glad i å tegne, male, perle, klistre og generelt kreere, må vi ha alt dette barnevennlige nokså lett tilgjengelig.

Dårlig bilde i dag, kroken er mørk og jeg fant ikke frem blits.
Hobbysentralen i stueetasjen oppsto derfor for et drøyt år siden, og valget falt på Ikeas Retur-serie. Vi hadde egentlig tenkt på Trones, men fant ut at Retur var vel så godt egnet, ettersom de kommer i litt ulike størrelser.  Dermed skaffet vi én stor (som nå tilsynelatende har gått ut av sortimentet) og to i mellomstørrelsen på 22 l.

Nederst oppbevares alt av papir - fra A3-blokker til dekorpapir i A5-størrelse - tegnebøker, lerreter i ymse størrelser (som jeg hamstrer på Søstrene Grene når jeg er innom der), klistremerkebøker, og så videre. Øverst til venstre finnes tegnesaker, alt fra blyanter og fargestifter til limstifter og blyanstspissere, viskelær og spirograf. Øverst til høyre har vi malesaker - akrylmaling, fingermaling og vannmaling, paletter, pensler og svamper. Og på toppen står det to kasser, kjøpt på Clas Ohlson for noen år siden, som hhv rommer stempler (barnemotiver innkjøpt på Madeira, uhyre populære) og plastelina (hjemmelaget sådan - og veldig god å jobbe med!) med tilhørende verktøy.

Alt vi trenger er det jo ikke, men en god del. En del tør jeg dessuten ikke oppbevare i lillesøsterhøyde helt enda, for da tror jeg vi fort kunne stått i fare for å ha fjær/perler/annet småplukk utover gulvet i løpet av noen få sekunder. Hama-perlene oppbevares derfor i et at skapene under TVen (som lillesøster ikke har funnet ut av hvordan man åpner enda), og stort sett alt annet har jeg oppe på arbeidsrommet.

I forgrunnen skimtes jentenes tegnemapper - de har to hver, en til A3-ark (som vi bruker mye, da jeg opplever at særlig de minste gjerne kan ha god plass til å utfolde seg) og en i A4-størrelse. A3-mappene er disse fra Clas Ohlson, navnet med hyllepapir nå etter at vi skaffet en til lillesøster, og A4-mappene er noen ganske store arkivmapper fra FolderMate, kjøpt på SmartClub.

Så sånn er det! Jeg er glad i hobbysentralen vår, og liker at eldstejenta bare kan hente seg det hun trenger når hun vil tegne eller perle litt. Jeg har tro på at det gjør at kreativiteten kan blomstre.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett