torsdag 6. juni 2013

Karamellsauskake

I dag er det sommerfest i barnehagen, og da må det bakes kake! Jeg gikk for en god, gammel kjenning av meg: Karamellsauskaken. Den har fulgt meg gjennom hele barndommen, og har vært en slager såvel i barnebursdager som i barnehage- og skoletilstelninger. Den bakes i langpanne, er saftig og god og enkel å bake, og et alternativ til alle langpannesjokoladekakene som pleier å dukke opp i slike sammenhenger. Jeg aner ikke hvor mamma fikk oppskriften fra i sin tid, men hun har bakt den så lenge jeg kan huske. Og nå baker jeg den altså selv!


KARAMELLSAUSKAKE
til liten langpanne

4 egg 
5 dl sukker

7,5 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker (eller en skvett "vanilla extract" i eggedosisen)

300 g smør
3 dl melk (eller 2 dl melk og 1 dl fløte)
5 ss karamellsaus

Pisk eggedosis, bland så inn det tørre og det våte vekselvis. Denne porsjonen passer perfekt til min lille langpanne fra Florvåg (ca 29x37 cm), som igjen passer akkurat inn i ovnen vår, som ikke er så fryktelig stor. Stekes ved 180 grader i 20-25 minutter.

Mens kaken står i ovnen lager jeg glasuren:

300 g melis
100 g smeltet smør
3 ts karamellsaus
2 ts vaniljesukker (eller, igjen, "vanilla extract")
3 ss kaffe

Røres sammen, enkelt og greit.

Når kaken er tatt ut av ovnen prikker jeg den med en bakepinne og har over glasuren ganske raskt. Da trekker glasuren litt ned i kaken og gjør den ekstra saftig.

Mamma har bestandig brukt karamellsaus fra Freia til denne kaken, mens jeg i dag hadde litt rester av karamellisert kondensert melk fra Törsleffs, så da brukte jeg det. Det fungerte helt utmerket.

1 kommentar:

  1. Hei og takk for hilsen på bloggen! Det tok ikke så forferdelig lang tid å rive ned disse platene, altså, men det var litt demotiverende at de brakk i så små biter. ;-) Lykke til med med jobben!

    Når det gjelder Siestaene, har vi ikke gjort noe med dem, dessverre. Men jeg ville tatt turen innom en butikk som selger skinnmøbler og legge frem problemstillingen! Det burde egentlig jeg også gjøre så snart som mulig... Særlig puffen er skikkelig tørr!

    SvarSlett